"אם ברצונך לדעת מה ערכם של המים, רק שתה אותם" (פתגם סיני עתיק)

כמו בגוף שלנו – המים מהווים 60% ממשקלנו, כך גם בתחום היצירה המים מהווים אחוזים נכבדים.

אם  נסתכל על המים כחומר, ולא כמי שתיה, נוכל לבחון אותו מול הפרמטרים של ריח, צבע, טעם וצליל.

ריחלמים אין ריח. לכן הוא מקבל בקלות ריחות מערבובים שונים שנעשים עימו. ריחות טובים או ריחות רעים.

צבעהמים שקופים, והם יקבלו צבע של כל מה שמשתקף מולם.

 אחד הדברים המרהיבים שמסמלים את המים כמקבלי צבע הוא מפגש נהרות, מקום המפגש של שתי נהרות בשתי צבעים שונים יוצר תמונה מרהיבה שעין לא תשבע מלראות אותה.

 

טעםלמים אין טעם, אבל הם טעימים. למרות שאנו לא חשים במים שום טעם מוכר – חמוץ, מתוק, מר וכו'.

עדין המים טעימים לנו.

וצליל – לצלילים של המים יש מקצב. הם חוזרים על עצמם שוב ושוב, מה שמשרה רוגע ואווירה.

אם זה בים, אם זה מפל מים, או אקווריום. צלילי המים משרים רוגע ושקט.

 

בקיצור, המים יכולים להשתלב עם כל דבר, לקבל את הצבע, הריח והטעם של מה שמערבבים לתוכם, בצורה שלא תפגע במוצר עצמואלא תעשיר אותו, ותקל על ההתעסקות איתו.

 

על בסיס מים או על בסיס שמן?

אני חושבת שכל אמן, או יוצר, הגיע לידי התלבטות עם איזה סוג צבע להשתמש על בסיס שמן או על בסיס מים (צבעי אקרילי)?

לצבעי השמן יש תכונה אחת בולטת, שהיא החוזק שלהם, צבעי השמן חזקים יותר מצבעים על בסיס מים, הם מחזיקים מעמד יותר, וכן הפיגמנטים שלהם הרבה יותר עזים ועשירים.

מצד שני, צבעי השמן יש להם ריח חזק מאד, הם לא בריאים, צריך לחכות לפחות 10 שעות בין שכבה לשכבה, ובנוסף, בשימוש בצבעי השמן צריך להשתמש בחומרים מדללים כמו טרפנטין וכו', שהם חומרים מסוכנים בכלל ובעלי ריח עז.

צבעים אקרילים לעומת זאת, הם הרבה יותר ידידותיים, הרבה יותר קל לעבוד איתם, אין להם ריח, הם לא מסוכנים לשאיפה.

אבל – הם גם פחות עמידים.

 

בעקבות הכתבה הזאת, במחקר הקטן שעשיתי על המים, התוודעתי לצבע חדש ומפתיע.

צבעי שמן על בסיס מים – צבע שמן על בסיס מים, הוא צבע שמן אשר מדולל במים ונותן לו סמיכות מסוימת. הוא מתאים בעיקר לצביעת מוצרי עץ, מאחר והשמן נספג בעץ ושומר עליו מפני חדירת נוזלים ולחות.

צבעי שמן על בסיס מים, עמידים וחזקים כמו צבעי שמן, אינם רעילים יחסית לצבעים אחרים, עם הרבה פחות ריח והרבה יותר ידידותיים כמו צבעים אקרילים. ומתאימים לצביעה במקום בו ישנם ילדים קטנים,

 

צבעי מים – לא מה שחשבתם

כולנו מכירים את צבעי המים, צבעי המים יחודיים בציורים המיוחדים שהם יוצרים בעקבות התכונה של המים להתפשט.

הצבעים מתמזגים בצורה מושלמת אחד עם השני, ויוצרים את הצביעה האולטימטיבית.

עם זאת לא קל לצבוע בצבעי מים, כמות המים שלפעמים נוחתת על הדף יכולה להרוס את כל הציור.

 

בשנים האחרונות, התפתח הייצור בצבעים על בסיס מים כך שגם מתקבלת הצביעה המושלמת.

ומאידך, כמות המים מדוייקת ולא גורמת לנזק לציור.

עפרונות אקוורל – צבעי קרש על בסיס מים, אחרי הצביעה, ניתן לעבור עם מכחול רטוב.

בצורה כזו, נהפוך את הציור מציור בצבעי קרש לציור בצבעי מים.

בדיוק בשביל זה המציאו את הדבר הגאוני הבא:

מכחול מים – מכחול מים מגיע בשתי עוביים. דק ועבה.

במיכל הקטן למעלה ממלאים מים, ובלחיצות קטנות המכחול משחרר מעט מים, ע"י כך מקל ומדייק את הצביעה.

 

טוש על בסיס מים, ראש מכחול – הכלי הזה, משלב בין טוש למכחול.

הטוש גורם לדיוק בצביעה, והמכחול מערבב ומשלב בין הגוונים השונים.

כפי שאפשר לראות בתונה, הטושים קיימים בהמון  גוונים.  מה שנותן את באפשרות להגיע למקסימום מעברים והצללות בתמונה.

 

את צבעי המים נוכל לקבל גם במתז.

ספריי דיסטרס – ישמש אותנו בין היתר גם בשימוש עם שבלונה.

נניח את השבלונה על הדף נתיז מהספריי, נרים את השבלונה ונקבל ציור מרהיב.

והנה אפקט מדליק שאפשר ליצור עם הספריי הזה.

(מקור)

מיד לאחר הצביעה, כשהצבע עדין טרי, נרטיב מעט את הידיים ונתיז על הנייר.

הצבע יקבל אפקט מעניין ומרהיב.

 

 

עוד עם מים

ישנם חומרים רבים שמצריכים מים בזמן השימוש איתם. להלן כמה מהם:

ג'ל העתקה – בג'ל העתקה נשתמש עמ"נ להעביר משהו מודפס מן הדף אל משטח.

נמרח ג'ל על המשטח. נדביק את הנייר בצורה הפוכה – הצד המודפס עם הפנים אל המשטח.

וכאן מגיע תורם של המים,

(מקור)

נרטיב מגבת בהרבה מים, ונשפשף בעדינות עד שהדף יתקלף ויישאר לנו רק הדיו על היצירה שלנו.

 

באותה צורה נשתמש גם עם מדבקות מים.

מבחר גדול ויפיפה של מדבקות מים, יוכלו לשרת אותנו בהדבקה על כל משטח.

גוזרים מסביב למדבקה, מסירים את המגן הפלסטי השקוף, שמים את המדבקה על העבודה כאשר משטח הנייר נראה כלפי מעלה. בעזרת בטלית רטובה מאוד מרטיבים טוב את הנייר. כעבור כ-20 שניות הנייר ירד והמדבקה המהממת נראית על העבודה.

 

דיו סימן מים – דיו לשימוש עם חותמות

.

הדיו מתקבל על הדף כהה יותר / בהיר יותר, בדומה לסימן מים.

בחותמת משתמשים גם עם אבקת הבלטה חמה. שעליה אני מתכננת לכם פוסט נפרד ומיוחד בחודשים הקרובים.

 

מסקינג פילם – חומר מיסוך לצבעי מים.

מטרתו של המסקינג פילם, הוא הסתרת אזורים שאנחנו לא רוצים שיצבעו או יפגעו בזמן העבודה.

את החומר נמרח על גבי האזור הרצוי. לאחר היבוש החומר ימנע מהצבעים להיספג במשטח העבודה. בסיום התהליך נקלף מהמשטח את החומר ונחשוף את משטח העבודה.

החומר מתאים גם לעבודה עם צבעי אקריליק. חשוב לזכור לחומר ריח חזק ולא נעים ועל כן מומלץ לעבוד באזור מאוורר.

 

ושוב אני יסיים עם הצהרה שמן הסתם לא עברתי על כל החומרים, אלא רק על חלק קטן מהם.

אם אתם מכירים איזה חומר שיכול לעניין אותי.

אני מאד ישמח לשמוע עליו!!!

ספרו לי עליו כאן למטה בתגובות.

 

תודה ולהשתמע

שירה