שושי סירקיס

שושי סירקיס

צלמת מזון ולייף סטייל, אמנית ויוצרת. מייסדת ועורכת את אתר רחוב האמן- אתר עיצוב יצירה והשראה.

ריקי זייבלד היא אומנית יודאיקה צעירה ומוכשרת עם ידע נרחב במגוון תחומים באומנות וסטודנטית ללימוד ציור קלאסי.

היצירות של ריקי מתאפיינות ברובן בהרבה רגש ורוחניות. מסוג היצירות שניתן להתבונן בהן למשך דקות ארוכות ולהתענג על היופי, על הצבעים, ועל הקווים.
כשריקי שלחה לי את תפילת חנה שאיירה, דמיינתי אותה, את התפילה בידיים שלי, מרגישה את הקלף, מריחה את הצבע, והמילים, מילים שאם יהודיה אומרת לאחר הדלקת הנרות, מקבלות משמעות אחרת כשהן עטופות בעיטורים עדינים, בצבעים נשיים, רוחניים, ובדמות המסמלת את חנה, שתמיד הרגשתי אליה חיבה יתירה, והזדהות עם מה שעברה. והרבה הערצה והערכה לדמות שמלמדת אותנו הרבה בסיפור חייה.

את התפילה הזמינה אצלי לקוחה חסידת אלכסנדר שקבלה את ברכת האדמו"ר שהתייחס לתפילת חנה כסגולה לילדים צדיקים ויראי שמים.  הלקוחה רצתה לשמח את חברתה הטובה במתנה המיוחדת והמרוממת הזו, שכן חברתה חשקה מאד בתפילה יפה ואומנותית.

זו בעצם עבודת היודאיקה הראשונה שמכרתי, ומכאן בעז"ה אני ממשיכה הלאה 🙂

20160601_093940

איך הגעת לתחום היודאיקה?

שמעתי מחברה על קורס יודאיקה בערך לפני 4 שנים, היה נשמע לי מעניין והתחלתי. זה היה קורס ראשוני כדי להכיר את עולם היודאיקה למדנו על הקלף, סוגי הצבעים ועוד. הקורס ביודאיקה היה הקורס הראשון שלמדתי בכלל באומנות. נהנתי מאוד מהשיעורים, למדתי שם תקופה ,נמשכתי מאוד ליודאיקה ומרתק אותי באופן כללי כל ההסטוריה שיש בתחום הזה. יש המון מה ללמוד מזה, הרבה סגנונות אני עדיין בקצה הקרחון, זה גילה לי עולם חדש בכל התחום של אומנות וזו אחת הסיבות שהלכתי ללמוד ציור ברמה מקצועית.

אחרי שנתיים, עם אותה חברה שהביאה אותי לקורס היודאיקה הראשון, המשכתי לקורס נוסף אצל אמנית נוספת ומשם זה היה ממש לצלול לתוך התחום של היודאיקה, ועוד יותר נמשכתי לתחום…

אחרי תקופה עזבתי את העבודה שלי ואמרתי זה התחום שאני רוצה לעבוד בו. והתחלתי לעבוד אצל המורה שלי תקופה, תקופה בה התקדמתי והתמקצעתי עוד בתחום,עד היום התעסקתי בזה די מהצד, עכשיו התחלתי עם העבודה הזו של תפילת חנה ואני מקווה ורוצה להמשיך הלאה.

מי כתב את התפילה עצמה על הקלף?

הבסיס עצמו מודפס על הקלף, ממכון היודאיקה של אלעזר שושן.

ואז את איירת על הקלף?

אם מביאים לסופר קודם מאיירים ואז מביאים לסופר שיכתוב את הטקסט. אם מדפיסים, מדפיסים את הטקסט לפני העיצוב, עם בסיס של העבודה. אך כמובן שלא כולם רוצים עבודות מודפסות ולא לכל עבודה זה מתאים. בעבודות שזה מתאים, מדפיסים כשהלקוח רוצה לחסוך בעלויות, ולחסוך בזמן.

איך התחלת לעצב? לאייר את התפילה? מאיפה לקחת השראה?

תפילת חנה הצטייר לי מייד כמשהו מאוד רך ונשי, עדין עם עוצמה, אני חושבת שמכל הרעיונות מה שעולה בראש בשניה הראשונה זה מה שיהיה בסופו של דבר, כמובן שזה עובר תהליך של עיבוד בראש, אבל הלכתי מייד על רך ונשי. מרגש משהו…

למה בחרת בצבעים האלה?

סגול זה הכי לא הצבע שלי… אבל כאן גיליתי שזה צבע מקסים ועשיר, אהבתי מאוד את השילוב של הסגול והזהב, בחרתי בסגול כי זה התאים למה שרציתי לבטא – רוך ורגש. קיבלתי את זה כהשראה מעבודות שראיתי.

שמתי את האיור של חנה כי זה מבטא את התפילה ומייפה אותה, מי שיראה את זה ביד, יבין מיד שזה תפילת חנה.

לפי מה בחרת את העיטורים? האם יש עיטורים לסגנון מסוים?

בהחלט לומדים על סוגי עיטורים, אבל בסופו של דבר כל אחד מגיע לסגנון שלו, עיטורים זה דבר דינמי, כאן רציתי מצד אחד עשיר ומצד אחד עדין, מצד אחד פתוח וזורם ומצד אחד נקי וישר. העיטורים ברובם הם עיטורים שבניתי בעצמי.

כמה זמן לוקח לעשות כזו עבודה?

כל עבודת יד זו עבודה שלוקחת זמן, והיא ארוכה. עבודה כזו לוקחת לפחות 15-שעות.

באיזה כלים את עובדת?

הבסיס הכי פשוט, עפרון ונייר, מתחילים בקשקוש הסקיצה על הנייר, כדי לתרגם את הרעיון שבראש לפסים מעשיים (תרתי משמע..) השלב הבא -להתחיל לבנות את הסקיצה, אני נעזרתי במחשב, ברגע שיש את העיצוב הבסיסי, של הטקסט והמיקומים,מתאימים עיטורים. מתאימים את הציור למיקום ולסגנון, (יש כאלה שעושים את זה ביחד) ואח"כ מעתיקים את זה על הקלף עצמו. אם יש בסיס מודפס אז זה הזמן שצובעים.

איך עובד תהליך הצביעה?

הצביעה זו טכניקה של שלבים, משתמשים בצבעים על בסיס צבעי גואש, צבע מיוחד לקלף ולניירות מיוחדים. הקלף הוא חומר מאוד רגיש, זה חומר חי, אם הוא נמצא הרבה זמן באוויר הוא מתנפח ואי אפשר להחזיר אותו לקדמותו, צריך לשמור אותו בשקית אטומה או נרתיק, אם ממסגרים, לא ממסגרים בין 2 זכוכיות לבד שלא יכנס אוויר. גם עם הצבע צריך להיזהר שלא לפגום בקלף, אם יש מידי הרבה מים, נהיים מעין 'גלים' בקלף, גם בצביעה זה דורש מיומנות ומקצועיות להגיע לצביעה חלקה ויפה מבלי לפגום בקלף.

20160601_094033

צבע הזהב הוא צבע אמיתי?

זה זהב אמיתי, אבקת זהב טהור.

19-Gold-powder-big

באלו מכחולים משתמשים?

מכחולים סינטטים בגדלים שונים, עובדים עם מכחולים מאוד מאוד דקים, הדיוק מאוד משחק, זה רמת דיוק של מילמטרים.

איפה קונים קלף?

בחנויות של סופרי סת"ם או מכוני יודאיקה.

20160602_013746

בסיום העבודה שמים בנרתיק או ממסגרים?

הנרתיק שלי גם הוא עבודת יד, הנרתיק קשיח כדי שהקלף לא יתקמט. הדרכים הקלאסיות להגשת קלף זה או למסגר או לכרוך, אני רציתי משהו שונה שלא יראה כתמונה, אלא כתפילה שמתפללים מתוכה, שירגישו את הקלף, ולראות את הכיתוב בחי, זה עצמתי ומוסיף.

עשית לי חשק להזמין לעצמי תפילה מיוחדת, כמה זה יעלה לי?

מתנות כאלה הן לא זולות… הן מיוחדות ויקרות, כשרוצים משהו מאוד ייחודי שונה ומרגש שווה להשקיע. יש יותר יקרים ויש פחות אך עדיין העלות אינה זולה, ויש הבדל אם קונים עבודה מקורית או הדפס כמובן שהדפס יותר זול מהמקורי.

לאלה שרוצים להזמין עבודה מיוחדת איך ניתן לפנות אליך?
אני אשמח שיפנו אלי במייל riki.art100@gmail.com
ובטלפון: 052-7631883
* * *

מעוניינים להשתתף בפוסט אורח? צרו קשר במייל: haoman.news@gmail.com

נא לציין עבור השתתפות בקטגוריית פוסט אורח.

11 תגובות

  1. התלהבתי מאוד על היצירות שלך
    ואני מאוד ההיתי רוצה לדעת פרטים על מקום לימודך והאם יש קורסים גם לגברים בתחום הזה,כי לבעלי זה מאוד מושך…( כרגע הוא כותב על קלף ,בא לו גם לצייר עליו…)

  2. ריקי, אומנית שכמוך!
    עכשיו שראיתי שוב את העבודה- אני מתרגשת כאילו זו הפעם הראשונה!
    מיוחד. מיוחד ועוד הרבה מעבר…

  3. מהמם, עבודה ייחודית שלא רואים בשום מקום.
    תצליחי!

  4. מיוחד מאד!!
    מסוג הדברים שלא רואים כל יום.
    ממש מגרה אותי לנסות גם.

    מזה נקרא על בסיס צבעי גואש?
    זה ערבוב של גואש עם עוד סוג צבע?

  5. פוסט מרענן ומיוחד.
    התפילה מקסימה!
    איזה אומנות ודיוק!

  6. נהנתי מאוד לקרוא את הפוסט. מחכים ומעשיר
    אף פעם לא ידעתי כיצד עובד תהליך האיור ביודאיקה
    וזה פשוט מקסים. התפילה אומנותית במיוחד התחברתי לסגנון
    שהאומנית בחרה לאייר ולעטר את התפילה.

    המשיכו להביא לנו פוסטים מעניינים.

    תודה רבה

סגור לתגובות.

דילוג לתוכן