אסתי שפירא

אסתי שפירא

הציור נחשב לאחת מצורות האמנות הקלאסיות, עם תיעוד לאורך אלפי שנים של תרבות אנושית. בחלוקה קטגורית הנפוצה בימינו, ציור מצוי תחת אמנות פלסטית, בכפיפה אחת עם הדפס, פיסול, תבליט ועוד. בתפישה הציבורית כיום ציור נחשב לעתים רבות כסמל לאמנות, אף על פי שלאורך השנים נתפש תפקידו של הצייר לעתים כבעל מלאכה, מורה ואף איש דת.

בכל מחוזות התרבות האנושית קיים תיעוד של עבודות ציור, בסגנונות שונים שנובעים מסביבתו של כל אמן, השפעות דתיות וחברתיות וחומרים זמינים. הסגנונות התפתחו לאורך השנים כתוצר לוואי של כיבוש על ידי תרבויות שונות, התפתחות אזורי מחיה, שינויים דתיים (יוצא דופן בהקשר זה הוא האיקונוקלאזם, איסור פיסול וציור כלשהו, באזור טורקיה בימי הביניים) והתפתחויות טכנולוגיות של הצבע, כלי העבודה, ויכולות השימור של העבודות המוגמרות.

במאה ה-19 אירעה פריחה נוספת באמנות הציור, עם לידתו של הציור המודרני, שכלל זרמים רבים. הזרם הבולט ביותר באותה תקופה, שפופולרי עד היום, הינו האימפרסיוניזם.

/

Louise Ingram rayner 1832-1924

/

Louise Ingram Rayner 1832-1924

.

בנוסף, הציור התפתח טכנולוגית בצורה משמעותית לאורך אלף השנים האחרונות, בצבעים הזמינים ובמצע הנפוץ: מעבודה קשה ותובענית בצבעי פרסקו, עירוב של צבע מינרלי עם גיר פעיל וסיד על גבי קירות אבן, התפתחו ציורים על בסיס בד מתוח על מסגרת שצוירו באמצעים נוחים יותר כגון טמפרת ביצים; לאחר הרנסאנס הומצא השימוש בצבעי שמן על בסיס שמנים צמחיים שונים, שהפכו את התהליך של הציור ליותר מדויק וזול; שימוש בצבעי מים התפתח תוך שילוב צבענים בשרף עצים (גומי ערבי בעיקר) ויצר אפשרות נוחה לציור על בדים ונייר; ובתחילת המאה ה-20 פותחו צבעי האקריליק, בהם הצבענים עורבבו בתוצר לוואי של זיקוק נפט (חומצה אקרילית וממנה רזין אקרילי), ויצרה צבעים במחיר וזמינות שווים לכל נפש. כך, מעבודה שהייתה חלקם של אמנים בודדים, דרשה שנים של התמחות ועבודה ועלתה הון עתק, כיום ציור הוא במקרים רבים תחביב להמונים.

/

James McNeill Whistler, Flower Market, 1885

/

J. M. W. Turner, Dolbadarn Castle, 1799

/

J. M. W. Turner, Venice Looking East from the Guidecca, Sunrise, 1819

/

אלברכט דירר- Albrecht Dürer 1471-1528 התמחה בצבעי מים ליצירת אמנות גבוהה,
צייר בעיקר ציורי נוף וטבע, דיוקן ונושאי דת.

/

Albrecht Dürer 1471-1528

/

Albrecht Dürer 1471-1528

/

קארל לארסון – 1853-1919 Carl Larsson, היה צייר ומעצב פנים שוודי. ציוריו מתקופה זו נעשו בצבעי מים
והיו שונים מאוד מציורי צבעי השמן שצייר בעבר.

/

1853-1919 Carl Larsson

/

1853-1919 Carl Larsson

/

ציור בצבעי מים (אקוורל) היא טכניקת ציור בה הפיגמנטים מומסים במים ומונחים על גבי נייר בעזרת מכחול רך. בעת הציור בצבעים אלו יוצר האמן שכבות צבע דקות ושקופות המונחות זו על גבה של זו. הצטברות הפיגמנטים על גבי הנייר יוצרת גווני צבע בדרגות כהות שונה. השימוש במים לשם המסת פיגמנטים הוא עתיק וניתן למצוא עדויות לשימוש בו בציורי מערות פרה-היסטוריים, באמנות של מצרים העתיקה ועוד. השימוש בצבעי מים כטכניקה אמנותית נפרדת מתוארך לתקופת הרנסאנס.

/

/

אמנים בתקופה זו השתמשו בצבעי מים כאמצעי נוח לאמנות מדויקת, יחסית לצבעי טמפרה שהיו נפוצים אז. בצפון אירופה, אמנים כמו אלברכט דירר אותו הזכרנו לפני כן, התמחו בצבעי מים ליצירת אמנות גבוהה. במרוצת השנים, צבעי השמן החליפו את צבעי המים כמדיום המועדף לעבודת חיקוי מציאות דקדקנית, וצבעי המים הפכו למדיום משני יותר.

במאה ה-19 וה-20 בלטו צבעי המים כאמצעי ציור עממי, הודות לנוחות השימוש ומיעוט חומרי העזר והמדללים הנדרשים. בנוסף נוצר להם בידול סגנוני מצבעי השמן, האקריליק והגואש, על ידי שימוש בשקיפויות אבסטרקטיות שהתאימו לעבודה בהם ("רטוב על רטוב") שהיו קשות להשגה במדיומים אחרים.

/

ציור במים > מתוך ויקיפדיה

/

צבעי מים ניתנים לשימוש על מצעי ציור רבים, ביניהם קרטון, בד, קיר ועוד, אך לרוב מצוירים על גבי נייר עבה ומותאם במיוחד לספיגה, הקרוי נייר אקוורל. צבעי מים מגיעים לצרכן בשני אופנים: צלוחיות ושפופרות. הצלוחיות מכילות תיבה קטנה של צבע מים מיובש, שניתן להמיסו במגע עם מים, והשפופרות מכילות צבע מים לח, שניתן לדללו במים או למרחו ישירות.

/

SONY DSC

/

צבעי מים מתייבשים במהירות על הדף לשכבה שקופה למחצה (בהתאם למידת הדילול של הצבע בעת המריחה) וניתן לעבוד עליהם בשכבות, כמו גם להרטיב את הדף על מנת ליצור מחיקה של שכבה או פיזור שונה לשכבת צבע. טכניקה של הרטבת הדף לפני המריחה קרויה לעתים "רטוב על רטוב".

שימוש בצבעי מים מאפשר רמות שקיפות שונות, החל מצבעים כמעט שקופים ועד אטימות מוחלטת. פעמים רבות נדרשת עבודה במספר שכבות על מנת להגיע למורכבות של צבע וטקסטורה. לפיכך, נדרשת מיומנות בעבודה עמם. הצבעים מתאימים לעבודות אמנות מופשטת באותה מידה שהם יכולים לשמש לעבודות היפר ריאליסטיות ומדויקות.

/

רחל אמנו, אסתי שפירא

.

ימין משה, אסתי שפירא

/

בטכניקת הציור בצבעי מים, מתחיל הצייר לרשום בעזרת צבע בהיר ומדולל במים ובהדרגה הוא מוסיף שכבות כהות ומדוללות פחות. זאת מכיוון שטיבם החצי-שקוף של צבעי המים אינו מאפשר בנוחות להבהיר את הגוון, ושכבה נוספת תכהה תמיד את זו שמתחתיה. בנוסף, הנייר וצבעו מהווים אלמנט מכריע בציור, כיוון שהוא משתקף דרך שכבות הצבע. בציורים רבים מהווה הנייר הבהיר תחליף לפיגמנט הלבן שאינו נמצא בדרך כלל בשימוש בעת ציור בצבעי מים. הציור נעשה בעזרת מכחולים בעלי סיבים רכים מאוד הקרויים מכחולי צובל, או מכחולים מסיבים סינתטים אחרים. קיימים גם צבעי מים אטומים, הקרויים גואש, שטכניקת השימוש בהם דומה לציור בצבעי שמן או אקריליק.

/

רוברט בזה (1908 – 1998)

 

רוברט בזה (1908 – 1998)

/

צבעי מים נחשבים למדיום פופולרי לציור בחיק הטבע, היות שהם דורשים מעט הכנות מוקדמות, יחסית לשיטות ציור כגון צבעי שמן. בהתאם, כמעט לכל מותג של צבעי מים יש גרסה ניידת, שהיא קופסה ובה סדרת צלוחיות ומגש ערבוב, או סדרת שפופרות קטנות. ניתן לפיכך לצייר בנוחות בצבעי מים בנסיעות ארוכות, כמו גם בחנייה ארעית בחיק הטבע. כצבעים מהירי ייבוש, קל לעבוד בשכבות מהירות ואקספרסיביות וללכוד על הדף מצבים משתנים כגון חיות בר ומזג אויר. רבים מבני האצולה האנגלים ציירו בצבעים אלה באופן זה.

אחת הבעיות העיקריות עם צבעי מים היא המסיסות במים. גם כשהצבע יבש, מגע עם מים ימוסס אותו מחדש, וכך רסס אקראי עלול להרוס לחלוטין ציור בצבעי מים. מגע עם אוויר לח יכול אף הוא לשנות את הגוונים על הדף. על מנת לשמור על ציור בצבעי מים לאורך זמן, יש להשתמש בנייר בעל יכולת שימור, ולמסגר את הציור הגמור תחת זכוכית אטומה.

/

תל אביב, האמן מצייר על הגג (1940) יוסף זריצקי

/

את הצביעה בצבעי מים התחלתי ללמוד עוד בהיותי ילדה כבת 12 ועד היום הזה הצביעה בצבעי מים, היא המדיום האהוב עלי ביותר, ציורים בצבעי מים יש לי לרוב, חלקן אני גם משלבת בעבודות יודאיקה על קלף.

/

ירושלים, אמנות יודאיקה, אסתי שפירא

/

התקופה הזו באמנות, במאה ה-21 גם בכתבי היד-יודאיקה נכנס הרבה מהאמנות המודרנית המתאפיין בשילוב של צבעי מים, מה שלא היה קיים עד היום שהצביעה בכתבי יד נעשתה בצבעים אטומים גואש, אקריליק או צבעי שמן.

מקווה שהפוסט תרם לכם, אני יותר מאשמח לקבל ממכם תגובות על הפוסט.

בפוסט הבא ניתן הדרכה מצולמת לדקופאז' בצבעי מים יחד עם האמנית יוספי רוזן.

13 תגובות

  1. איזה כיף לקבל תגובה נלהבת,
    המשיכי לצייר…
    ואת יכולה לשלוח ציורים שלך להשראה 🙂

  2. התלהבתי למצוא אותך….
    גם אני אוהבת לצייר במים במיוחד בטכניקות של לורדי מים, גירי מים, פנדת מים, פחם עם מים, גרפיט במים, וצבעים במים.
    אין כמו המים להרפיה ורוגע.

  3. איזה כיף! אני רואה שיש כאן מבקרות מדהימות!!!
    תודה על הפירגונים והמחמאות שלכן, זה מרגש…
    בעז"ה נמשיך לעלות פוסטים מרתקים,
    המשיכו לבקר:)

  4. אסתי, הפוסט שלך פשוט מרתק!
    אהבתי אותו מאוד! והציורים שלך אמנותיים כל כך!
    תודה רבה.

  5. פוסט מרתק. התחדש לי הרבה!
    אכן, צבעי מים, למרות המחיר הזול והשימוש הנוח מתאימים למקצוענים ולא לחובבנים . בנסיוני המועט לא הצלחתי לייצר פרודוקטים מוצלחים לעומת צבעי שמן בהם גם חובבן יכול להצליח ליצור יופי של יצירה…

  6. אהבתי מאוד!
    פוסט מרתק!
    והציורים שלך מדהימים!
    אני קוראת קבועה באתר, כיף לבקר כאן,
    כל הפוסטים מדהימים, מושקעים ויפים
    והכי כיף שיש מגוון כ"כ רחב!
    אז תודה לך אסתי,
    ותודה לכל האמניות באתר.

  7. איזה פוסט מושקע!
    כל כך כיף לקרוא פוסט שמדבר על אמנות!
    יופי של השראה הבאת לנו, המון מידע, חידשת לי הרבה!!

    מחכה לעוד פוסטים שלך!

    הכתיבה עמוקה, מחושבת, אבל לא כבדה מידיי, ניכרת המחשבה וההשקעה.
    תודה רבה!

  8. יופי של השראה.

    התמונות מקסימות.

    והציורים שלך, ממש מאלפים.
    שעות התעמקתי בתמונה של ירושלים. היא מהממת.
    יופי של עבודה.

    תודה תודה תודה.

  9. אסתי יקרה, תודה רבה על הפוסט המושקע!
    חידשת לי הרבה, וזה היה פשוט מרתק לקרוא,
    הציורים שהבאת כדוגמא מקסימים ומעוררי השראה,
    והציורים שלך מדהימים ויפים, ואומנות היודאיקה מעוררת התפעלות!
    תודה שוב, מחכה לפוסט הבא!

  10. פילז תביאו המוווון גלריות 🙂
    כל מיני סוגי השראות.
    תודה

סגור לתגובות.

דילוג לתוכן