אסתי שפירא

אסתי שפירא

המקום שבו אני הכי אוהבת לבקר, זה החנות למוצרי אמנות. הצבע המכחולים, הניירות, המגוון הרחב של צנצנות הדיו עם שלל הצבעים והגוונים, נותנים לי השראה שאין לי במקומות אחרים, מיד כשאני חוזרת הביתה אני נוטלת נייר או קלף ומתחילה לשרטט את הציור הבא.
הפעם אשתף אתכם בסגנון ציור הנקרא אטצ'ינג- etching, סגנון מיוחד ועשיר שאני באופן אישי מאד אוהבת לצייר, תוכלו גם להתרשם מהציורים שציירתי במהלך השנים, אותם אראה לאורך הפוסט.


אטצ'ינג פרושו חריטה- חריטה נעשתה בתקופת ימי הביניים ע"י אש ומחט, המחט נטבלה באש והייתה שורפת את העט או המתכת.
אמנות החריטה היא יצירת שני קוים או חורים שיוצר ביניהם הבלטה.
בתקופת ימי הביניים במאה ה-15-16 הדפיסו ציורים ע"י תבליטים של אטצ'ינג, זה נעשה באופן גאוני, על התבליט שנוצר מרחו דיו, והדפיסו תמונה.
בתקופת המאה -15 היו שני אמנים גדולים אלברט דואר-Albrecht Dürer , ופיטר ברוגל-pieter bruegel הסגנון שלהם היה ציור בקוים מאד מדויקים, כל קו הוא קו ישר. הביצוע שלהם היה ברמה גבוהה, ומקצועית.
הקוים שיוצרים את הציור קוראים פרללים-קוים מקבילים,

"קבר אבשלום" 2012 אסתי שפירא

את הציורים מתחילים מקוים בארבע כיוונים אלכסון ימין, ישר לאורך, אלכסון שמאל וישר לרוחב.

הדגמה של פרללים

 

קוים אלו יוצרים מראה מדהים.
בכדי להגיע לטונאליות כהה מוסיפים יותר קוים. נעזרים בסולם של טונאליות כמו שתוכלו לראות בתמונה שלפניכם.

סולם טונאליות

 

רמברנדט אמן גדול הולנדי עשה פריצת דרך באמנות, הוא היה רשם גדול ומשם נכנס לציורי אטצ'ינג

רישום בשחור לבן של רמברנדט

 

רמברנדט לקח את קבוצת הכתם ויצר פרללים משונים, או לפי כיוון האובייקט שהוא מצייר, בד, פנים, עצים, אבנים, מצייר את הקוים לפי הכיוון שלהם.

עץ זית בהשראת ציוריו של רמברנדט

 

סבא עם נכד 2012 אסתי שפירא

 

"רב" 2012 אסתי שפירא

 

כפי שניתן לראות גם בציורים אלו של הכותל,

כותל ובנה ירושלים 2013 אסתי שפירא

 

את ציור של הכותל עם הטקסט "ותחזינה עינינו"…הציגו בתערוכה של ה"מקלט לאמנות" וזכה להרבה תגובות נלהבות מקהל הצופים.

כותל "ותחזינה עינינו" 2013 אסתי שפירא

 

באטצ'ינג משוחרר אין קונטור מדויק ומסודר, מבטאים קו רק במקומות של צל, במקומות של אור לא משתמשים בקונטור/קו.
במשך הזמן המירו את הטכניקה לצבעים עם דיו וציפורן, הדיו עושה את הקוים והחללים הלבנים בולטים.
באטצ'ינג המשוחרר ישנם 3 סוגי קוים:
1. קו באותו עובי.
2. קו שמתחיל ומסתיים בלא כלום.
3. קו עם עוביים משתנים.

לקראת "200 שנה לישיבת מיר" פנו אלי שאצייר להם את שלושת הבנינים של ישיבת מיר באירופה, שנחאי ובא"י את הציורים ציירתי בסגנון האטצ'ינג המשוחרר עם קוים דקיקים, ובעוביים שונים, שיחד יצרו ציור מיוחד.

ישיבת מיר בשנחאי 2016 אסתי שפירא
ישיבת מיר בירושלים 2016 אסתי שפירא

 

היום באמנות המודרנית חזרו לסוג האטצ'ינג שהיו עושים במאה 15/16 פרללים/קוים מדויקים, כמעט ואין קוים קצרים, הכל מאד מדויק ומסודר, קוים ישרים אחד אחרי השני.
סוג האטצ'ינג נראה כמעט ממוחשב במובן של תדמיתנות כל הציור נעשה בדיו שחור כולל האורנומנטים, העיטורים, מסגרות, ציורים, פרחים, בסיום היצירה נבחר אלמנט אחד שאותו נצבע בצבע אחיד.
אמנות זו מחזירה אותנו לאמנות הסטורית שקצת הלכה לאיבוד, הקומבינה של האטצ'ינג השחור עם הצבעוני הוא שילוב מודרני.

אטצ'ינג מודרני 2017 אסתי שפירא

 

רוצות להתנסות בבית? תצטרכו נייר לצבעי מים,  ציפורן (עט מתכת) ודיו, ניתן גם להשתמש בעט פיילוט אך התוצאה פחות מקצועית.
מעתיקים איור (תתחילו עם משהו קל) תעתיקו אותה על הנייר בעיפרון, יש לשרטט גם את הכתמים הכהים שבתמונה.
יופי, קיבלתן תמונה משורטטת כעת התהליך פשוט וכייפי…מתחילים בטכניקת הצביעה.
תבחרו צבע דיו האהוב עליכן, אני משתמשת בדיו של חברת "סנליה" או "אקוליין" ציפורן דקיקה לרישום, (עט מתכת) אל תפחדו התחילו עם קוים עדינים ובהירים במקומות הבהירים, מדי פעם יש צורך לטבול את הציפורן במים לדילול הצבע, בתחילה יש לעבוד לפי ארבעת השלבים של הקוים, קוי אלכסון ישר לפי התמונה שהדגמתי למעלה.

היכן שיש חלקים יותר כהים בתמונה, פשוט מאד מוסיפים עוד קוים, עד שמתקבל ציור עם טונאליות של בהיר וכהה.
מנסיון אישי אל תפחדו להתנסות, לאט לאט ככל שתתרגלו יותר התוצאות תהיינה יותר טובות 🙂
אשמח לקבל למייל:) esti4292@gmail.com

 

11 תגובות

  1. אסתי המקסימה!
    קראתי כעת את הפוסט שלך על אטשינג. תשמעי את מוכשרת! הציורים מקצועיים. תענוג להביט בהם!
    גם המידע שהבאת שם מעולה, ואהבתי שנתת הסבר מעשי.
    תעלי עוד פוסטים יפים כל כך!
    בהצלחה,
    לאה.

  2. אני בהלם.
    התמונות של מיר, קילבתי הביתה וכל כך התלהבתי, לא הפסקתי להביט בהן.
    עכשיו, כשאני מגלה שאת ציירת אותם, אני קולטת למה כל כך התלהבתי.
    כבר אמרתי לך מזמן, שהציורים שלך מציפים ומרגשים אותי.

    הכתבה מקסימה.
    מלאת תוכן וידע, מוגשת וכתובה בצורה מעניינת ומסקרנת.
    היה כיף לקרוא.

  3. פוסט מקסים, מעשיר ומעורר השראה,
    ציורים אמנותיים, שהלב ישר מתחבר ואוהב,
    אני חושבת שזה חלק מכשרון של אמן, להעביר את הרגש דרך הציור
    ואת עושה את זה בצורה יוצאת דופן.

  4. תודה לכל המגיבות:)
    כיף לקרוא כאלה תגובות מפרגנות!!

    חני, בשמחה אשמח לשיתוף פעולה.
    מרים, לגבי העבודה האחרונה אעלה אותה בעז"ה כשתהיה גמורה.
    ותודה על המידע הנכון, כך היה כתוב במחברת…

  5. אסתי, יופי של פוסט!
    איזו אמנות מרהיבה.
    גם אני גדלתי על הספרים עם תחריטי העץ (ז'ול וורן ועוד קלאסיקות…) וזה ממש מעורר נוסטלגיה.

    אהבתי מאוד את קבר אבשלום וגם את היצירה האחרונה עם הצבע.
    מעניין לנסות להשתמש בטכניקה זו בקומפוזיציות שטוחות בעיצוב גרפי, ולאו דווקא לצורך המחשת עומק (אור/צל).

  6. אסתי המדהימה
    הפוסט כתוב באומנות רבה
    רואים פה הרבה כשרון והציורים נוגעים בלב ומיוחדים
    אני מחפשת פרויקט שאוכל לשלב את הציורים שלך והקפיץ את העבודה

    עלי והצליחי!

  7. אסתי,
    יופי ש לכתבה,
    יופי של ציורים.
    אהבתי את עבודת היודאיקה הלא מוגמרת האחרונה.
    אז בעצם כיום זה דמוי א'צינג, כייון שאחנו רק מציירות ולא באמת חורטות.
    לצורך הדיוק שם של האמנים בעיברית (למי שתרצה לאיית נכון ולחפש עוד מידע עליהם): אלברט דירר, ופטר ברוייגל.

  8. מזדהה בהחלט עם מה שכתבת בשורות הראשונות…
    הסגנון הזה תמיד קסם לי בתור ילדה חובבת ציור, פעם (אבל ממש פעם) הספרים היו מלאים באיורים מהסוג הזה ולא יכולתי להסיר את העיניים מהקווים לכל הכיוונים שיוצרים תמונה עם עומק, אור וצל.
    אגב, לא נכון יותר לקרוא ל-etching "צריבה"?
    ואת מציירת מדהים.

סגור לתגובות.

דילוג לתוכן