לאה כהן ארזי

לאה כהן ארזי

 

קלף.

לא. זה לא משחק ילדים.

קלף כבסיס ליצירות אומנות.

הקלף הוא חומר יוקרתי (ויקר ביחס לחומרים המשמשים לציור) אפוף השראה ומסתורין.

 

בסדנה זו נכיר את הקלף לסוגיו, נבין איך רוכשים קלף והיכן, וגם כמה הוא שווה.

אז איזו אומנות יוצרים עם קלף, את שואלת? האומנות המשתמשת בקלף כבסיס ליצירה היא "עיטור כתבי יד" אשר כשמה כן היא עוסקת בציור ועיטור על קלף סביב טקסט כלשהוא. אומנות זו מזוהה בעיקר עם יצירות יודאיקה, ולא קשה לנחש מדוע. זה התחיל מההלכה הדורשת לכתוב את כתבי הקודש על גווילי קלף, וברבות השנים המשיך לעיטור כתבים המותרים על פי ההלכה לעיטור. כידוע, את כתבי הסת"ם אסור לעטר ויש תילי תילים של הלכות באילו אותיות לכתוב אותם, באיזה גודל ובאיזה דיו. לעומת זאת ההלכה מתירה לעטר מגילת אסתר ומגילות אחרות, אם כי העיטור פוגם ברמת ההידור של המגילה.

יריעות קלף ליצירה

אז לפני שאת הולכת לרכוש לך כמה יריעות קלף על מנת להוציא מהן יצירות פאר, כדאי לך לערוך הכרות קצרה ומקצועית על החומר המופלא הזה.

נתחיל בעובדה החשובה שהקלף הוא חומר טבעי! עיקרון זה יעזור לך לדעת איך עובדים עם קלף בכל שלב.

הקלף הוא חומר עתיק יומין כבסיס לכתיבה. מדוע? בניגוד לייצור נייר מעץ, שגם הוא עשוי מן הטבע, כדי לייצר קלף לא היה צריך מכונות תעשייתיות. כדי לא להכביד אתאר בקצרה את תהליך ייצור הקלף- לאחר הפשטת העור מן הבהמה העור עובר מליחה וייבוש טוב. לאחר מכן העור מושרה בסיד ובמים לסירוגין למשך מספר ימים בכל פעם. מטרת ההשריה בסיד היא לרכך את העור ולאפשר את הסרת השערות ושאריות הבשר והשומנים. לאחר סיום ההשריות העור נשטף היטב במים ונמתח על סד מיוחד על מנת שיתייבש כיריעה חלקה ללא קמטים וקיפולים. וכעת מגיעים לחלק החשוב מבחינתי- העור עובר שיוף והחלקה. פעולה זו משפיעה בין היתר גם על עובי הקלף והמרקם שלו.

אם כן, בעבר הקלף היה הבסיס לכתיבה ולאומנות, בהמשך העולם עבר לנייר על כל סוגיו. לאחרונה עם הטרנד העולמי בו חוזרים לטבע, גם הקלף קיבל עדנה. כיום רואים עלייה באומנות על קלף. יצירה על קלף מעניקה תחושה של אוטנטיות, חיבור לשורשים ולמקור. מלבד זאת, כיוון שהוא חומר טבעי, הוא מחבר את המתבונן לחמימות האדמה והטבע.

בנוסף לכך, כמו כל חומר טבעי, לכל קלף יש היחודיות הטקסטורלית שלו. אין קלף שדומה לחברו, כפי שאין אדם הדומה לרעהו.

גם בקלף יש סוגים

הזכרנו את תהליך הכנת הקלף, אמרנו שהעור עובר עיבוד ושיוף. בהקשר לזה ניתן לראות שנוצרים סוגים שונים של קלף. ישנם קלפים עבים יותר ויש דקים מהם. ההבדלים נובעים מתהליך השיוף של הקלף. ככל שהקלף יעבור שיוף רב יותר ע"י מכונות, הוא יהיה דק יותר ולבן יותר. במקרה זה הטקסטורה המרהיבה והטבעית שלו תיחלש ואף תעלם לחלוטין. אני אישית מעדיפה את הקלפים שעוברים ליטוש עדין יותר, הם עבים, חלקים, מבריקים ויפיפיים! ניתן לראות עליהם "כתמים" חומים בקשת גוונים משובבי עין. הטקסטורה הזאת משדרגת מאד את היצירה האמנותית. וכן, עבודה על קלף חלק מאד היא קלה יותר. הציפורן או המכחול ינועו בחופשיות והזרימה תהיה מהירה ונעימה.

קלף עם דוגמא באפור בהיר המשתלבת עם היצירה.

פעמים רבות ניתן לראות על הקלף תזכורת מעמוד השדרה של הבהמה, והטקסטורה  הטבעית תהיה בצידי הקלף. זה יכול להיות מקסים אך כדאי להשתמש בקלף כזה כאשר הוא מתאים ליצירה שלך. אם דוגמא זו בולטת מאד על הקלף זה יהיה טוב ליצירה סימטרית ולא ליצירה א-סימטרית.

יריעת קלף עם טקסטורה מרהיבה.

יריעת קלף לבנה ללא טקסטורה טבעית.

עובי הקלף צריך להתאים ליצירה. אם את מתכננת להכניס בה חיתוך (מגזרת) קלף דק יקל עלייך את מלאכת החיתוך כמובן.

חיתוך בקלף.

כמה זה עולה לי?

יריעות הקלף מגיעות בד"כ בגדלים 60*70. זהו הממוצע, יש יותר ויש פחות. קלף בגודל כזה עולה 150-200 ₪.

והנה לך טיפ…יש דרך להוזיל עלויות בקניית קלף. פעמים רבות ניתן למצוא יריעות שיש בהן חור. האומנות אוהבת את החורים האלה. אל תיבהלי מהם. אם את מצליחה לשלב את החור ביצירה שלך באופן טבעי ומעניין, זה רק יועיל ליצירה ולא יזיק לה. ברוב המקומות ימכרו יריעות כאלה כסוג ב' במחיר נמוך יותר.

החור ביריעה משרת את היצירה.

איפה קונים? אז נכון שאין חנויות יעודיות המוכרות יריעות קלף לאומנות אך המקומות שבו תוכלי למצוא את מבוקשך הם מכונים/חנויות שבהם מוכרים קלף לסופרי סת"ם.  את הקלף שלך את צריכה לבחור, בניגוד לסופרים שלא מתעניינים בטקסטורה שעל הקלף, הרי הם כותבים בצד הלבן, השעיר יותר, ואת מעוניינת בדוגמא המקסימה שעל הקלף. אז אם זה מקום שיש בו תנועה ערה של אברכים וסופרים הייתי ממליצה לך לתאם עם בעל החנות שעה שקטה שתוכלי להגיע ולבחור בנחת בלי לחוש חוסר נעימות. כך אני עושה ושנינו מרוויחים מכך.

אז מה לבדוק כשקונים קלף?

גודל- תחילה בחרי קלף בגודל הרצוי לך. קחי בחשבון שמעבר לגודל היצירה המתוכננת יש להשאיר שוליים נאים בין קצה היצירה לקצות הקלף. השוליים חשובים מאד לתחושת האווריריות והקלילות ביצירה. ללא שוליים היצירה תעביר תחושה של "מחנק".

טקסטורה- תני דעתך לדוגמא המצויה על הקלף. חשוב שהיא תהיה נעימה לעין. לא כהה מידי ולא משתלטת על מרחב היצירה שעומד לפנייך. טקסטורה בגווני חום בהיר (וגם אפור בהיר) בכמות סבירה הפזורה בצורה אחידה על כל חלקי הקלף (ולא רק בחלק הימני וכדומה) תשרת את היצירה שלך ותשדרג אותה.

מרקם- כפי שאמרנו ישנם קלפים חלקים יותר וחלקים פחות. העבירי את היד על הקלף על מנת לחוש את המרקם שלו. השעירים והמחוספסים הם מחוץ לתחום מבחינתך, יהיה קשה מאד לעבוד איתם. חפשי את היריעות החלקות ביותר.

עובי- בפרמטר זה עלייך להתייחס לאופי היצירה המתוכננת שלך. חיתוך בקלף דורש קלף פחות עבה.

אז… קלף כבר יש לך, עכשיו נותר רק להעז!

בסדנא הבאה בע"ה נבין איך עובדים על קלף, מה אסור ומה מותר לעשות עם הקלף, ממה להיזהר ולמה הקלף הוא החומר הכי סלחני באומנות…

*

צילום: שושי סירקיס

 

8 תגובות

  1. מיוחד.
    בעלי סופר סת"ם וכותב בעיקר מגילות וקטורת ועוד… מעדיף זאת מאשר מזוזות וכו'
    ואני כבר מזמן רציתי ללמוד עיטור על קלף. אבל אין לי מושג היכן אולי משהי כאן יודעת?

    1. ב.ו. היקרה,
      בימים אלו הסתיים מחזור ראשון בבית המורה בבני ברק בהדרכתי.
      בשנה הבאה יפתחו בע"ה שתי קבוצות: למתחילות ולמתקדמות שנה ב'.
      פרטים תוכלי לקבל בבית המורה רח' רבי עקיבא 64
      אשמח שתצטרפי אלינו.
      בהצלחה,
      לאה.

  2. מדהים!
    תודה רבה!
    כל מייל (נדיר) מכן
    הוא ממתק אמיתי, מלא השראה ואושר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן