יהודית שטרן

יהודית שטרן

גרפולוגית מנוסה, מאבחנת ציורי ילדים וכתבי יד לכל מטרה ,מנחת סדנאות ומפעילה תוכניות חוויתיות בתחומי הגרפולוגיה.

איך הילד שלך מצייר את המשפחה? האם הוא מצייר את כולם בסדר כרונולוגי?
האם הוא משמיט חלק מהדמויות במשפחה, מה כל דמות בציור אומרת לגבי ההסתכלות של הילד על הדמויות במשפחה.
הצטרפו אלי לניתוח הציור של אהרון וגלו מה ציור המשפחה אומר על הילד.

בפוסט הקודם כזכור נתתי אפשרות לשליחת ציורים לאבחון, קבלתי הרבה ציורים לאבחון,
לצערי אני לא אוכל לאבחן כל פעם את של כולן, ואני בוחרת לפי סיבות מסוימות ציורים לאבחון.

הציור שנבחן השבוע הוא של אהרון בן 5.

אני מצרפת ציור של אהרון בן החמש. זה ממש ציור מתוק אבל מעניין אותי מה אומר העדר הידיים בחלק מן הדמיות שצוירו במשפחה. הילדים בגילאי 10.5 עד שנתיים ותינוק חדש במשפחה.

 

אז ראשית כל כל הכבוד לאמא של אהרון על הזריזות והתמונות הברורות.

באופן כללי: אהרון בן החמש הוא ילד ספונטני, עם זרימה מוטורית טובה ופוטנציאל שכלי טוב. אהרון שואף להישגים לימודיים גבוהים ולכן מצייר את הראש שלו הכי גדול מכולם. כאשר הילד מצייר ראש גדול לאבא או לאמא הדבר מראה על סמכות בריאה של ההורים.  במקרה שהראש הגדול ניתן לדמות אחרת היא סמכותית מאד כלפי המצייר. יתכן ולפעמים הדבר נובע מפחד מסוים מאותה הדמות בשילוב סימנים נוספים.

מבחינה חברתית: אהרון ילד חברותי שמשתף פעולה ואפשר לעבוד אתו, קולט את הכללים החברתיים ויודע להשתמש בהם.

מבחינה משפחתית: אהרון רואה את עצמו קשור לאמא ולכן שם את עצמו לידה אפילו שיש אחים גדולים ממנו ונראה שהוא מאד מזדהה עם אחיותיו חנה וחיה, את חיה הוא מצייר קרוב לאמא –כפי הנראה היא יד הימין של האמא. את חנה הוא מצייר קרוב לאבא מסתבר שבמבט שלו לחנה יש קשר טוב עם אבא לפעמים ילדים מציירים את המשפחה לא בסדר הכרונולוגי ומסדר זה  ניתן ללמוד מספר דברים לדוגמה :הרגשת קרבה בין המצייר לדמות הקרובה אליו  או הריחוק מדמות מסוימת שהוצבה לא במקום הטבעי שלה. כמו כן, הוספת דמויות מהמעגל השני במשפחה, כגון סבתא, דודה, גיסה, יכול להראות על קרבה גדולה יותר לדמות, או שהמשפחה הגרעינית פחות חשובה למצייר.

עוד עולה מן הציור שאהרון מקנא מאד בברכה בת השלש וכן מקנא מעט בתינוק מוישי.  ברכה בת השלוש הושמטה מן הציור, דמות מהמשפחה שהושמטה מהציור (יתכן משכחה ) יכול להצביע על קנאה בתוספת עוד סימנים.

לשאלתך מדוע הוא לא מצייר את כולם עם ידיים –הIQ של אהרון תואם לגילו, וזה טוב מאד. מעבר לכך עצם זה שהשמיט את הידיים בגילו אינו מראה על דבר מדאיג במיוחד אך כדאי תמיד לבדוק זאת כדי לשלול בעיות נוספות.

ידיים מופיעות בציורי הילדים החל מגיל ארבע אך העדרם עד גיל שש –שבע לכאורה אינו מצביע על בעיה ישנם מחקרים שילדים שנולדו להם אחים קטנים עלולים להשמיט ידיים כתוצאה מהחשש שהם יזיקו לתינוק (אמהות יקרות לפני שאתן זועקות על הפעוט לא לגעת בתינוק דעו שהפעוט באופן תת הכרתי מפחד להזיק לתינוק)

כדאי מאד לשים לב לקנאה בין האחים במשפחה ולתת לו זמן פרטי ואיכותי רק עם אמא או רק עם אבא. הצטרפות של ילד למשפחה יוצרת בדרך כלל אי סדר בפאזל המשפחתי וכל אחד מבני המשפחה עסוק בהגדרת מקומו ומעמדו מחדש  .ובפרט אהרון שמקנא בברכה ובתינוק.

לסיכום: אהרן ילד מוכשר שואף להשגים גבוהים חברותי ספונטני קשר מצוין עם ההורים ועם האמא במיוחד מתמודד טוב מאד עם התינוק החדש ככלל ניתן לראות כי האמא חמה מאד מסורה ומשקיעה בבית ובמשפחה זה תורם ליציבות של המשפחה בכלל ולילד בפרט.

הרחבתי בנקודות שעשויות לעורר ענין בילדים שנמצאים במצב דומה. אבחון בדרך כלל נעשה על סמך מספר ציורים (משפחה ,עץ, בית, צבעים, דמות)שעשויות לאשר או לשלול אבחנות שעולות מציור בודד.

התבוננות על התנהגותם של הילדים ,מעבר לסדר הילודה הכרונולוגי עשויה לשפוך אור של ממש על המאפיינים האישיותיים של כל ילד. בנוסף לזה היא מאפשרת התבוננות דינמית יותר על המערכת  המשפחתית. כלומר, הילד בודק מהן הנישות התפוסות בבית, לדוגמא, מי הצייר, מי הבוגר. ומגדיר את עצמו על בסיס הנישות שנותרו פנויות ולוקח לעצמו תפקיד, וכאשר נולד אח קטן יש שינוי במעמדות בבית ומעורר  אצל חלק מן הילדים מגוון של תופעות רגרסיה בחזרה לעבר: דיבור תינוקי ,שימוש בבקבוק  ,חזרה למוצץ, היצמדות לחפץ מעבר ועוד שינויים בהתנהגות.

רוצות לשלוח ציור לאבחון? שלחו אלי למייל את השאלה וצרפו ציור של הילד/ה שלכם. בפוסט הבא נעלה ציור של הקוראים ונאבחן אותו. יש לשלוח במייל: שאלה+ ציור סרוק או תמונה + ואת גיל הילד/ה.

כתובת למשלוח שאלה וציור לאבחון: ‎yehudit@haomanst.com

3 תגובות

  1. תודה רבה
    החכמת אותי
    מה שרשמת על ראש גדול שמראה על סמכות או פחד-
    אם הבת מציירת את התינוק במשפחה – ענק
    זה אומר שהיא פוחדת שהוא תופס לה את המקום?

  2. מעניין מאוד! הציורים של הילדים מתחילים לעניין אותי יותר:)
    האם אפשר לשלוח גם ציורים של מבוגרים (כמו עצים?)

    1. לשרי היקרה!
      תודה
      את יכולה לנסות
      יהודית

סגור לתגובות.

דילוג לתוכן